כיצד לבדוק מהירות גלישה באינטרנט

במדריך זה אני אשמח להסיר קצת את אי הוודאות בנושאי מהירות הגלישה באינטרנט. תוכלו לדעת על גורמים המשפיעים על מהירות הגלישה, לבדוק את מהירות הראוטר וכן לבדוק לעומק בצורה מושכלת מול חברת התשתית (בזק או הוט), מול ספקית האינטרנט שלכם ומול שרתים חיצוניים. יוצאים לדרך!

מה משפיע על מהירות הגלישה?

(ניתן בנוסף להיעזר במדריך כיצד לאבחן תקלות ברשת המחשבים)
לעתים תכופות אנו חווים בעיות ברשת, דוגמת גלישה אטית, דפים שאינם נפתחים, מיילים שלא נשלחים, התנתקויות מהאינטרנט וכד’. תקלות אלה עשויות להצביע על בעיות רשת וחשוב לדעת לאבחן מה מקור התקלה. מהירות הגלישה ברשת האינטרנט ואיכות התקשורת בה, תלויות בגורמים רבים. ניתן לאבחן את הבעיה בצורה פשוטה כאשר מחלקים את הדרך לצמתים על הדרך שעוברת מהמחשב עד לשרת המרוחק (האתר, בדרך כלל), אליו אנו מנסים להגיע.
ניקח לדוגמה מחשב מקומי המחובר ברשת, המנסה לגלוש לאתר www.google.com.

דיאגרמת גלישה במחשב מקומי לאתר גוגל

נשים לב לדיאגרמה שמעל, אשר מתארת את התחנות שבדרך, מהמחשב עד לשרת של google:

  • המחשב מחובר לרכזת באמצעות כבל רשת Ethernet.
  • הרכזת מחוברת לנתב (ראוטר) באמצעות כבל רשת Ethernet.
  • הנתב מחובר למודם באמצעות כבל רשת Ethernet.
  • המודם מחובר למודם בחברת בזק באמצעות תשתית קווי ADSL.
  • המודם המרוחק בבזק מחובר לשרת של ספק האינטרנט (ISP) “ברק”.
  • השרת של “ברק” מחובר לשרת ה DNS של ברק – על מנת לתרגם את השם google.com לכתובת IP.
  • השרת של “ברק” מחובר בצורה עקיפה לשרת המאחסן את הדף ב www.google.com.

למעשה, נעשתה כאן הפשטה מסוימת, משום שהדרך יותר מפותלת. על מנת לפשט את העניין, פירטתי את התחנות הקריטיות שמולן כדאי לבצע בדיקת תקשורת. בעיות גלישה עלולות להיגרם כתוצאה מחיבור לא תקין בין שתי תחנות (או יותר) או כשל בחומרה מסוימת, דוגמת כבל לא תקין בין המחשב לרכזת, קו ADSL לא יציב, שרת dns תקול ויו”ב.

בדיקת מהירות מול הראוטר

ניתן לבצע ping לכתובת של הראוטר (להסבר מהו ping וכיצד לדעת מהיא כתובת הראוטר – ניתן להעזר במדריך “כיצד לאבחן תקלות ברשת המחשבים”.)
תוצאה תקינה תהיה מדידה של כ-1 עד 2 מילי-שניות (ms).

בדיקת התשתית

ראשית, יש לבדוק את החיבור למודם ואת המודם שברשותכם, האם הנורות דולקות באופן תקין?
בזק ADSL
יש לבדוק את הנורות השונות. נורת ADSL אמורה לדלוק באופן קבוע. במקרה של בעיה, יש לפנות לשירות לקוחות של בזק בטלפון 166.
בדיקת  מהירות מול שרת בזק (על מנת לא לעבור דרך השרת של ספק האינטרנט, יש לשנות בחייגן – שם משתמש @  1, לדוגמא-
במקום rot@014 יש לשנות ל – rot@1)
הוט
יש לבדוק אם הנורות השונות, נורת Cable אמורה לדלוק באופן קבוע.
במקרה של בעיה יש לפנות לשירות לקוחות של הוט בטלפון 6900*

בדיקה מול ספק האינטרנט

יש לבחור בספק האינטרנט אליו אתם מחוברים ולפעול ע”פ ההנחיות שבקישורים הנ”ל:
012 – סמייל / אינטרנט זהב
013 – נטוויז’ן / 017 / ברק
014 – בזק בינלאומי
אינטרנט רימון

בדיקה מול שרתים חיצוניים

למעשה, בדיקה זו היא “השורה התחתונה” אשר בודקת את התחנות השונות בדרך מהמחשב המקומי שלכם עד לשרת המרוחק. קיימים מספר אתרים המספקים שירות בדיקת מהירות, הנפוצים שבהם לפניכם:
http://www.speedtest.net/
http://www.speakeasy.net/speedtest/ – בדיקה לשרתים בארה”ב בלבד. יש להדגיש כי בדיקה כזו תראה קצב תקשורת אטי יותר מאשר בדיקה לשרת בישראל.

בדיקת יציבות / איכות הקו מול השרתים השונים – PINGTEST.NET

האחות הקטנה של speedtest, בודקת Packet loss ורמת Jitter על הקו, מול השרת הנבחר. כדאי לבדוק מול כמה שרתים שונים. בהרבה מקרים, נראה כביכול – מהירות גלישה מעולה (באמצעות speedtest), אך למעשה הגלישה אטית, מכיוון שיש רעשים על הקו / איבודיי מידע.

http://www.pingtest.net