המדריך הבא מסביר:
-
כללי – כיצד לאבחן תקלות ברשת.
-
פקודת ipconfig, שימושה והפרמטרים השונים.
-
פרוטוקול dhcp וחידוש כתובת משרת dhcp.
-
מהו שרת וכתובות dns.
-
פקודת ping.
מבוא – כיצד לאבחן תקלות ברשת
כאשר המחשב לא מצליח לגלוש באינטרנט, יתכנו סיבות רבות היכולות לגרום לבעיה כללית כזו, לדוגמה: הראוטר "נתקע", הקו שמגיע למודם "נפל" או יצא מסנכרון, ההגדרות בראוטר אופסו, המחשב לא מקבל כתובת IP וכ"ו.
ישנם דרכים שונות בכדי לזהות את התקלה ברשת, במדריך זה נראה דרך מסויימת לבדיקה כללית, מהמחשב עד לאתר אינטרנט מסויים – נבחן את הצמתים החשובים בדרך.
מספר פתרונות שכיחות, או כמו שנאמר כאשר שמים אותנו בהמתנה לשירות לקוחות:
הוציאו את החשמל מהמודם ומהראוטר (נתב) וחברו מחדש והמתינו 90 שניות.
בדקו חיבורי הכבלים למודם, לראוטר ולמחשב.
בדקו את הנורות השונות על גבי המודם והראוטר.
בצעו אתחול למחשב.
פקודת IPCONFIG
פקודת IPCONFIG מציגה את פרטי הרשת השונים שכבר נדון בכל אחד מהם.
בכדי לבצע את הפקודה, יש ללחוץ על התחל -> הפעלה -> (יש להקליד) cmd,
כעת נפתח חלון שחור המאפשר להריץ שורות פקודה (CLI).
וכעת נקליד ipconfig ונסיים ב Enter.
ניתן להבחין מהצילום לדוגמה, שמעל, שקיימים 3 התקני רשת אתרנט (Ethernet Adapters), שני ההתקנים לא בשימוש ובשלישי קיבלנו את הפרטים הבאים:
IP Address – 10.0.0.1, כתובת IP לדוגמה, שהתקבלה מהשרת DHCP שהוא גם ה – Default Gateway, ובדר"כ גם – הראוטר (Router) שכתובתו – 10.0.0.138 והוא מחלק כתובות IP למחשבים המחוברים לרשת המקומית.
ה- Subnet Mask מגדיר את תחום הכתובות לרשת, ז"א, שהמחשב עם הנתונים הנ"ל יכול לתקשר (ברמת הIP) עם כל הכתובות שמתחילות ב 10.0.0 ומסתיימות ב 1 עד 254.
לדוגמה – לא ניתן לתקשר עם כתובת 10.0.1.2 שמחוברת לרשת המקומית, מכיוון שהיא לא מתחילה בכתובת 10.0.0.
מאידך, אם נשנה את ה Subnet Mask ל 255.255.0.0, אז נוכל לתקשר עם 10.0.1.2 מהדוגמה שמקודם
וגם עם כל הכתובות המתחילות ב 10.0 ומסתיימות ב 1-254.1-254.
ישנם מקרים שלא נרצה לקבל כתובת מהשרת DHCP, אלא, נגדיר כתובת קבועה באופן ידני.
שרת ה DHCP (שבמקרה הזה הוא הראוטר/נתב) בנוסף לחלוקת הכתובות ה IP הוא גם מסוגל להגדיר את הכתובות של ה Default Gateway, Subnet Mask ו DNS Server.
כאשר נרצה ליצור תקשורת מחוץ לרשת המקומית (שכתובתה מתחילה ב 10.0.0) נזדקק לראוטר שיבצע את הניתוב בין הרשתות (הרשת המקומית ורשת האינטנט לדוגמה).
אם ננסה ליצור תקשורת עם כתובת מרשת אחרת, ה Default Gateway יגדיר את הכתובת שדרכה ניתן "לצאת החוצה",
כעת נקליד בשורת הפקודה ipconfig /all וכמובן Enter
מהצילום נראה שקיבלנו נתונים נוספים אודות כרטיס הרשת, כגון:
Description – תאור של כרטיס הרשת – שם יצרן, מודל וכ"ו.
Physical Address – (נקרא גם MAC Address), זוהי הכתובת הפיזית, מקורית המוטבעת בכרטיס הרשת, (הערה- בהייחסות ל 7 השכבות של OSI, הכתובת הנ"ל שייכת לשכבה 2 ששמה Data-Link Layer).
Dhcp Enabled – מציין כי הכתובת IP של כרטיס הרשת לא נקבעה ידנית, אלא מתקבלת ע"י שרת ה DHCP.
DNS Servers – דרכו נעשה התרגום בין שמות התחום (Domain) לכתובות IP, לדוגמה – על מנת ליצור קשר עם הכתובת www.rot.co.il , שרת ה DNS יתרגם את השם לכתובת IP, לדוגמה – 72.162.131.222.
ניתן לבקש משרת ה DHCP לחדש את כתובות ה IP ע"י הפקודות הנ"ל:
ipconfig /release, ולאחר מכן ->
ipconfig /renew
פקודת PING
בדומה לפינג פונג, שולחים מידע לכתובת מסויימת ומקבלים חזרה, ע"י PING ניתן לבדוק האם יש תקשורת (ברמת ה IP) לכתובת מסויימת, ומה כמה זמן לקח למידע להישלח ולחזור.
ננסה לבצע את פקודת PING לכתובת IP של הראוטר / Default Gateway (ראה דוגמה למעלה).
ping 10.0.0.138 (שימו לב, סביר להניח שהכתובת של הראוטר שלכם שונה מהנ"ל, על מנת לגלות אותה ניתן להעזר בפקודת ipconfig)
מהתצלום לעיל ניתן לראות שהתקבלו חזרה (Reply) מהכתובת 10.0.0.138, ארבעה קבוצות של מידע.
לדוגמה – הקבוצת מידע הראשונה שהתקבלה, בגודל 32 בתים, תוך 1 מילי-שניה.
אם לא התקבלו חזרה (Reply), בידקו את התקשורת לראוטר. בנוסף נסו לשלוח PING לכתובת של הכרטיס רשת, ז"א הכתובת שולחת לעצמה.
אם גם הבדיקה הזו נכשלה, תתכן בעיה בכרטיס הרשת או בפרוטוקול IP המובנה במערכת ההפעלה, נסו לאתחל את המחשב ובידקו את הדרייבר המותקן לכרטיס הרשת הרלוונטי.
לאחר ובדקנו שהתקשורת לראוטר תקינה, ננסה לשלוח PING לכתובת מרוחקת, לדוגמה – שרת ה DNS של בזק בינלאומי ->
ping 192.115.106.10
אם קיבלנו חזרות (Reply), נשים לב שהזמן שלקח (time=??ms) למידע להגיע חזרה, ארוך יותר ממה שקיבלנו בבדיקה הקודמת ברשת המקומית.
אם לא התקבלו חזרות, מסתמן שאין תקשורת מחוץ לראוטר, מהסיבות האפשריות הבאות:
הראוטר נתקע / תקול / הגדרות בראוטר לא נכונות.
מודם נתקע / תקול.
הקו נפל / או בעיות תשתית אחרות.
לבעלי תשתית בזק – יש לבדוק במודם, האם הנורה DSL דולקת קבוע, אם לא, התקשרו לתמיכה.
לבעלי תשתית של HOT – בידקו האם הנורה CABLE ו / או INTERNET דולקת, אם לא התקשרו לתמיכה.
אם נראה שהתשתית תקינה, יתכן שישנה בעיה מול ספק האינטרנט, במקרה כזה, התקשרו לתמיכה.
אם עד כאן כל הבדיקות עברו בהצלחה, נסו לשלוח PING לאתר מסויים, למשל: www.ynet.co.il, בצורה הבאה:
ping www.ynet.co.il.
אם הבדיקה עברה בהצלחה, אך עדיין לא ניתן לגלוש באתרים, יתכן וישנה חסימה, מתוכנות אבטחה שונות או מאידך מזיקים שונים.
אם הבדיקה נכשלה, יתכן שיש בעיה עם שרת הDNS, בדקו את ההגדרות בכרטיס רשת ובראוטר, במקרה וההגדרות תקינות, צרו קשר עם ספק האינטרנט.
ניתן לבדוק את יציבות התקשורת ע"י שליחת PING אינסופי, על מנת לבדוק האם מתקבלים חזרות באופן קבוע, ניתן לבצע את הבדיקות כמו בסדר המופיע מעל – שליחת ping לראוטר לאחר מכן לשרת מרוחק.
שליחת PING אינסופי מתבצע באמצעות הפרמטר -t, לדוגמה-
ping 192.168.1.1 -t
ניתן לשלוח קבוצת בתים בגודל שונה ע"י הפרמטר -l, לדוגמה-
ping 192.168.1.1 -l 1000